6 Cara Mengatasi Bibir Kering dan Pecah | Petua dan Tips Seharian Anda

6 Cara Mengatasi Bibir Kering dan Pecah

cara merawat dan memulihkan bibir yang pecah dan kering

Petua dan Tips : 6 Cara Mengatasi Bibir Kering dan Pecah 

Setiap orang pasti pernah mengalami permasalahan bibir kering. Perokok dan orang-orang dengan kulit yang cenderung kering, kerap kali mengalami bibir kering sepanjang tahun. Bagaimana cara mengatasinya? Ulasan berikut mungkin dapat membantu anda bebas dari permasalahan bibir kering :

1. Dihidrasi adalah penyebab utama terjadinya bibir pecah-pecah. Untuk menghindarinya, minumlah 2-3 liter air per hari ( 8 gelas per hari ) 

2. Sentiasa makan sayuran hijau, wortel, aneka biji-bijian(sereal), dan tomato. Vitamin A yang terkandung di dalamnya dapat membantu pemulihan kulit yang rusak.

3. Usaplah bibir anda dengan minyak kelapa secara teratur

4. Gosokkan timun pada bibir Anda. Cara ini cukup efektif untuk mengatasi bibir pecah-pecah

5. Menyapu madu pada bibir adalah cara yang baik untuk mengatasi bibir pecah-pecah. Ketika bibir kembali kering, usapkan vaselin pada mulut. Setelah 15 minit, bersihkan bibir anda. Lakukan cara ini dua kali sehari.

6. Gunakan lidah buaya pada bibir Anda. Lidah buaya dipercayai dapat menyembuhkan kulit yang rosak. Sapukan pelembab bibir sebelum tidur malam.

7. Jika bibir pecah-pecah disertai dengan pendarahan serta pembengkakan, segera berjumpa untuk meminta nasihat doktor.

Selamat mencuba..



About Cari Petua

Blog yang mengumpulkan bermacam-macam petua / tips berguna untuk pengunjung semua. Terima kasih kerana terus setia bersama kami. Like Page Kami untuk memudahkan anda semua mendapatkan petua terkini Cari Petua / Tips

0 Response to "6 Cara Mengatasi Bibir Kering dan Pecah "

Post a Comment